Miért döntöttek úgy, hogy a mezőny közel felét most ültetik kispadra az F1-es versenyeken?
Több érv is szól amellett, hogy a tízből kilenc F1-es csapat a mexikói hétvége első szabadedzésén padoztatja az egyik vesrenyzőjét.
A Mexikóvárosi Nagydíj pénteki első szabadedzése magyar idő szerint 20 óra 30 perckor kezdődik, és a 20 fős mezőnyből 9 versenyzőnek megfigyelői szerep jut. A Saubert kivéve minden csapat újoncot ültet az egyik autójába, így az első 60 perces gyakorláson nem láthatjuk többek között Lando Norrist, Lewis Hamiltont, Max Verstappent és George Russellt sem.
Az F1-ben 2022-ben vezették be azt a szabályt, hogy egy csapatnak évi kétszer olyan pilótát kell beültetnie az autójába első szabadedzésen, aki legfeljebb két F1-es futamon indult korábban. Korhatár nincs, így adott esetben egy tapasztaltabb, ám F1-es szinten akkor is újoncnak számító versenyző is részt vehet, mint arra ma is lesz példa.
Ez a szám azonban az idei évtől kezdve megduplázódott, így most már minden versenyzőnek évente két edzést kell vállalnia, amennyiben a csapata igazságosan osztja el a beugrásokat. Ez különösen hátrányos helyzetbe hozhatja Oscar Piastrit, hiszen várhatóan neki a szezonzáró, esetlegesen a világbajnoki címről döntő Abu-dzabi Nagydíjon kell majd a paddockban várakoznia.
Rendkívüli lépésre készülhet a McLaren, amelynek következményeit Piastri tapasztalhatja meg.
Miért is választotta a Forma-1-es istállók 90%-a, hogy Mexikóban tartja meg az újabb újonclehetőséget? Nos, ennek több oka is van. Először is, a szezon végéhez közeledve a csapatok általában nem hajtanak végre jelentős fejlesztéseket, és az idei év különösen jellemző erre. A 2026-os szabályváltozások miatt a legtöbb istálló már régóta leállt az idei autójuk fejlesztésével, így nem kell új innovációkat kiértékelniük. Ilyenkor a folyamatos versenyzőkkel való körözés tűnik a legjobb választásnak, hiszen az új pilóták bevezetése ebben a helyzetben nem igényel annyira komplex adaptációt.
Az utolsó öt hétvégéből pedig kettő sprint, ahol eleve kizárt újonc szerepeltetése, lévén egyetlen szabadedzést rendeznek, így Mexikó, Las Vegas és Abu-dzabi marad. Ezek közül Las Vegasban a legrizikósabb tapasztalatlan pilóta szerepeltetése a falak közelsége miatt. Abu-Dzabinak eközben megvan az az előnye, hogy villanyfényes futam lévén a még nappali viszonyok között rendezett első edzés nem túl releváns, Mexikó mellett viszont az szól, hogy nem igazán kell sokat foglalkozni az autók aerodinamikai beállításával, mert a nagy tengerszint feletti magasság miatt mindenki maximális leszorítóerővel megy.
Nagy sebességgel eltűnve, egy balesetet szenvedett autóval készülődött a mexikói versenyre a Forma-1-es pilóta (videó).
Ami a legfontosabb tényező, az a pálya állapota. Alex Albon véleménye szerint a mexikói versenypálya jellemzően rendkívül poros, hiszen egy 21 milliós metropolisz szívében található. Ennek következtében az első edzésen gyakran alig, vagy egyáltalán nem sikerül értékes adatokat összegyűjteniük a csapatoknak.
"Tulajdonképpen éppen ezért állnak rajthoz az összes újonc a pályán. Ez a hely kiváló lehetőséget kínál a tanulásra, hiszen viszonylag egyszerű, bár van néhány kanyara, amit én is már többször eltaláltam. Az útviszonyok annyira porosak, hogy az első edzésen tapasztalt javulás mértéke az egyik legmagasabb az egész szezon során. Gyakran megjegyezzük, hogy az első és második edzés között nem igazán módosítunk az autón, kivéve, ha valami komoly hiba merül fel, hiszen a második edzésig nem tudod valóban, hogyan is teljesít az autó" - osztotta meg gondolatait a Williams versenyzője.
George Russell erre ráerősítve hozzátette, hogy valójában még azt is lehet mondani, hogy előnyös kihagyni itt az első edzést, mert a pálya annyival lassabb, hogy nem releváns a körözés a folytatásra nézve, és így legalább nem rögzül a versenyzőben ez a tapasztalat.
A csapatok felállása az első mexikói szabadedzésre:





