Autózás kedvező áron? Ezek a típusok segíthetnek!

Az üzemanyagárak az egeket verdesik, és ez számos ember számára még fontosabbá teszi, hogy gazdaságos autóval közlekedjen. Az utóbbi évek kínálatában pedig bőven találunk olyan modelleket, amelyek ideális választások lehetnek.

Az utóbbi időszak tapasztalatai azt mutatják, hogy a magas üzemanyagárak valószínűleg tartósan velünk maradnak, és mindenkinek alkalmazkodnia kell ehhez a helyzethez. 2021 augusztusában a 95-ös benzin és a gázolaj ára még 450 forint alatt volt, azonban azóta, a 480 forintos hatósági ár időszaka után, jelenleg már 580-600 forint között mozognak az üzemanyagárak.

Készüljünk fel tudatosan arra, hogy olyan járművet válasszunk, amelynek üzemanyag-fogyasztása jelentősen a megszokott értékek alatt marad. A fiatal használt autók és az új modellek között is felfedezhetünk igazi fogyasztásbajnokokat, akik aszkéta stílusukkal segítenek megóvni pénztárcánkat. Ráadásul, sok esetben a komfortérzetünkről sem szükséges lemondanunk, így élménydús utazásokban lehet részünk.

A CarNet a legfrissebb összeállításához Európa legismertebb fogyasztásméréssel foglalkozó weboldalát, a Spritmonitor.de-t vette alapul. Itt a gyártók által megadott mérési ciklusok helyett valódi autósok tapasztalatai alapján alakították ki a rangsort, így az adatok a valóságnak megfelelően tükrözik a fogyasztást. Az oldalon több mint 800 ezer autós osztja meg értékes tapasztalatait több mint egymillió járműről, és a regisztrált tankolások száma már túl van az 50 millión, míg a megtett kilométerek összessége elérte a 26 milliárdot.

Az adatokat több ország autósai adják össze, akik a száraz fogyasztási érték mellett megadják a felhasználás módját is. Természetesen az átlagfogyasztás nem mindenkire igaz, de az adatok mindenképp jó kiindulópontnak tekinthetőek.

Összeállítottunk egy izgalmas válogatást hat fiatal autótípusról, amelyek különösen vonzóak lehetnek a takarékos autók iránt érdeklődők számára. A választásaink jól tükrözik az iparág fejlődési tendenciáit: míg a benzinmotoros modellek között leginkább friss, néhány éves darabokat találunk, a dízel változatok esetében inkább az idősebb, ám annál gazdaságosabb járművek dominálnak. Ez a tendencia világosan mutatja, hogy a takarékosságra és a fenntarthatóságra való törekvés egyre nagyobb szerepet kap a vásárlók körében.

A fizika törvényei könyörtelenül érvényesülnek, és ez különösen igaz az alacsony tömegű, kis teljesítményű dízelmotorral felszerelt autókra, amelyek a takarékosság mesterei. Ezeknél a járműveknél a magas hatásfokú, gázolajjal üzemelő motorok előnyei igazán megmutatkoznak. A legköltséghatékonyabb modellek között általában a PSA által gyártott, tiszta működésű BlueHDI 1,5 literes motorok, a Volkswagen 1.2, 1.4 és 1.6 TDI dízelmotorjai, a Renault 1.5 dCi, valamint a Fiat 1.3 JTD motorjai tűnnek ki.

A 2014 és 2020 között készült, innovatív francia modell a kompakt szabadidő-autók és a városi kisautók határvonalán egyesíti a praktikusságot és a stílust. Kiemelkedő takarékosságát számos különleges megoldás, valamint egy visszafogott, mégis vonzó belső design jellemzi. Az autó titkos receptje az alacsony tömeg, amelyet a francia tervezők okos és egyszerű megoldásokkal értek el. Az alapmodell súlya mindössze 965 kilogramm (vezető nélkül), míg a legnehezebb dízel változat sem haladja meg az 1145 kilogrammot.

Nem meglepő, hogy a Citroën C4 Cactus olyan eredményeket produkál, amelyek még a legkisebb autók teljesítményét is felülmúlják az 1,5 literes BlueHDi 100-as motorjával. A felhasználói tapasztalatok alapján gyakran tapasztalható, hogy az átlagfogyasztás 4,0-4,1 l/100 km között mozog, míg a modellre jellemző átlagérték 4,82 liter 100 kilométerenként.

A gyári adatok alapján a 1560 köbcentis, Euro 6 környezetvédelmi normának megfelelő BlueHDi 100-as dízelmotorral még kedvezőbb fogyasztási értékek érhetők el. Az autó 2014-es bemutatása óta a régebbi, rugalmasabb mérési ciklus alapján mérték a teljesítményét, amely szerint a gyári átlagfogyasztás mindössze 3,1 l/100 km, miközben kilométerenként csupán 85 gramm szén-dioxidot bocsát ki. Ha valakinek a C4 Cactus merész megjelenése nem tetszik, a konzervatívabb C4-es modellben, valamint a lista többi autójában is felfedezheti ezt az energiatakarékos dízelmotort.

A 2019-ben bemutatott Opel Corsa F szintén a négyliteres tartományban mozog az adatok szerint. Ezt a jó eredményt annak köszönheti, hogy összes motorját és a padlólemezét a PSA-csoporttól, pontosabban a Peugeot 208-astól örökölte, és a kínálat egyetlen dízelmotorja tulajdonképpen ugyanaz, mint ami a Citroën C4 Cactusban is dolgozik.

A jármű tömege is kedvező, hiszen egy tonna alatt marad: az alapmodell 980 kilogrammot nyom, míg a dízelváltozat 1090 kilogrammra rúg. Légellenállása is figyelemre méltó, alaktényezője 0,29, ami a kisautók között kifejezetten jónak számít. A fiatal modellből nem sok adat érhető el a Spritmonitor platformján, de az eddigi számok biztatóak: a motorral 4,84 literes átlagfogyasztás érhető el 100 kilométerenként. A 102 lóerős, 250 Nm nyomatékú dízelmotor a WLTP-szabvány szerint 4 liter/100 km-es fogyasztást produkál, miközben csak 105 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként.

A takarékos autózás nem mindig csak a fogyasztásról szól, és ha a legtöbb autót szeretnénk megkapni a legalacsonyabb összegért, akkor a hétüléses Dacia Lodgy kerül első helyre a listán a 1,5 literes dCi dízelmotorral.

A 115 lóerős, közkedvelt Renault-technikának köszönhetően a jármű megbízhatóan végzi el a feladatát, miközben dinamikus teljesítményt nyújt a családi utazások során. Tágas belső terével ez a csapatszállító valóban alkalmas arra, hogy akár hét embert is kényelmesen eljuttasson hosszú távokra.

A Lodgy tömege meglepően alacsony, mindössze 1300 kilogramm, ami lehetőséget teremt arra, hogy a figyelmes vezetők akár 5 l/100 kilométer alatti üzemanyag-fogyasztást érjenek el. Azonban a mindennapi használat során a valós értékek általában magasabbak. A Lodgy tulajdonosok tapasztalatai szerint a tipikus fogyasztás körülbelül 5,59 l/100 km, ami figyelembe véve a megbízható technológiát és az alacsony szervizigényt, igazán kedvező. Ráadásul, ha valóban hét személy szállítására használják, ez a hatékonyság még inkább figyelemre méltó.

Az alacsony üzemanyag-fogyasztásukról már régóta híres dízelmotorok mellett ma már a hibrid hajtású benzines modellek is egyre népszerűbbé váltak. Ezek a járművek rendkívül vonzó alternatívát kínálnak, ha a benzin használatát preferáljuk a gázolajjal szemben.

A városi miniautók világában a funkcionalitás és a benzines üzemmód találkozásánál a Suzuki Celerio tűnik ki a tömegből. Ez a kompakt, mindössze 3,6 méter hosszú jármű, amelynek második generációját 2014-ben mutatták be, még mindig népszerű választás egyes piacokon. Hazánkban talán nem annyira elterjedt, de éppen ezért válhat titkos kedvencévé azok számára, akik megbízható, takarékos és praktikus városi autót keresnek. A Celerio nemcsak minimalista dizájnjával, hanem kiemelkedő üzemanyag-hatékonyságával is vonzza a figyelmet, így ideális társ a városi közlekedéshez.

A Celerió szívét a K10B kódszámú, osztott szívótorkú Dualjet benzines motor dobogtatja. Ez a kis csoda láncos vezérléssel és két vezértengellyel rendelkezik, hengerenként pedig négyszelepes felépítése segíti elő a hatékony működést. Az Euro-6 környezetvédelmi szabványnak is megfelel, így nemcsak teljesítménye, hanem környezettudatossága is figyelemre méltó. 68 lóerős teljesítményével és 90 Nm-es nyomatékával ideális társ a városi forgalomban, ahol a rugalmasság és az agilitás kulcsfontosságú.

Az apró motorral bárkinek sikerülhet döbbenetesen kevés benzinnel közlekedni. A Celerio sofőrjeinek átlaga 4,56 l/100 km, persze a WLTP-ciklus adatai alapján pedig a 3,6 l/100 km-es átlag sem elképzelhetetlen, amihez 84 g/km-es szén-dioxid-kibocsátás jár.

A 880 kilogramm tömegű Celerio a harmatos háromhengeressel is eléri a 155 km/h-s végsebességet, és 13,5 másodperc alatt tudja le a százas sprintet, tehát a forgalmat sem tartja fel túlzottan, miközben a lehető legnagyobb mértékben kíméli a pénztárcánkat.

Különösen figyelemre méltó a Toyota elkötelezettsége, ahogy az első Prius megjelenése óta folyamatosan dolgozik a hibridek fejlesztésén. 1997 óta a HSD (Hybrid Synergy Drive) hajtáslánc jelentős átalakuláson ment keresztül, és ma már bátran állítható, hogy a Toyota hibrid modelljei kiemelkedő teljesítményt, lenyűgözően alacsony üzemanyag-fogyasztást és kifinomult működést nyújtanak.

A Toyota hibrid modelljei kivételesen teljesítenek a fogyasztás terén. Különösen figyelemre méltó az Auris és az új Corolla, hiszen ezek a városi kisautókra jellemző üzemanyag-fogyasztással büszkélkednek, mindeközben tágas kompakt karosszériával, akár kombi kivitelben is elérhetők. Ez a kombináció ideálissá teszi őket a mindennapi közlekedéshez, miközben a praktikum és a gazdaságosság is garantált.

A Toyota Auris első generációja már tartalmazott hibrid változatot, de a második generáció, amely 2012-től 2018-ig készült, különösen figyelemre méltó lehet számunkra. Ez a modell egy 1,8 literes, Atkinson-ciklusú benzinmotort és két villanymotort kombinál, amelynek eredményeként a felhasználói adatok szerint átlagosan 5,46 liter üzemanyag-fogyasztást produkál 100 kilométerenként.

A WLTP-ciklus megmutatja, mit tudhat az a sofőr egy Aurissal, aki tojással a jobb lába alatt vezet: a hivatalos mérések alapján 3,8 l/100 km az Auris Hybrid átlaga, amihez 87 g/km szén-dioxid-kibocsátás társul.

A fejlett hibrid hajtás számos előnye messze túlmutat a csupán alacsony üzemanyag-fogyasztáson. Az erőátvitel fokozatmentes működése révén egy automata váltó előnyeit élvezhetjük anélkül, hogy a hagyományos automaták esetleges problémáival kellene foglalkoznunk. Emellett a modern dízelmotorokkal ellentétben nem kell aggódnunk a költséges kopóalkatrészek cseréje miatt, így a hibrid autók fenntartási költségei általában alacsonyabbak. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a fiatal használt hibridek magas vételára ezt a költséghatékonyságot is tükrözi.

A listában a Ford Mondeo igencsak kakukktojásnak számít, hiszen a korábban említett takarékos járműveknél jóval magasabb kategóriát képvisel. Éppen ezért remek példa arra, hogy a kedvező üzemanyag-fogyasztás nem feltétlenül jár együtt a legegyszerűbb és legminimalistább megoldásokkal. Nem szükséges lemondanunk a kényelmes utazásról és a luxus extrákról, ha gazdaságosan szeretnénk közlekedni.

A Ford Mondeo negyedik generációjának hibrid változata, amely 2014 óta van jelen a piacon, egy igazi tágas családi autó, amely lenyűgöző 4,8 méteres hosszával a középkategória igazi óriásának számít. A Ford a Toyota által már jól bevált hibrid technológiáját vette alapul, így a 2.0 literes Atkinson-ciklusú benzinmotorhoz egy fokozatmentes CVT váltómű és két villanymotor társul. Az összesített teljesítménye 187 lóerő, amely mellett a WLTP szabvány szerint 5,5-5,6 literes üzemanyag-fogyasztás jellemzi, attól függően, hogy szedán vagy kombi verziót választunk. A Mondeo e széleskörű opciós kínálatával valóban sokoldalú megoldást kínál a családok számára.

A Spritmonitor statisztikái lenyűgözőek: a hibrid Mondeo vezetői átlagosan 5,93 liter üzemanyagot fogyasztanak 100 kilométerenként, ami egy ilyen méretű autótól igazán figyelemre méltó teljesítmény. Még inkább kiemelkedik ez az érték, ha összehasonlítjuk a korabeli dízelmodellek átlagos fogyasztásával, amely 6,6 liter/100 km körül mozog, így bő fél literrel magasabb.

Related posts