Amerika döntése következtében nehéz helyzetbe került a NATO: az AWACS program megbukott, új megoldásokra van szükség.

A holland védelmi minisztérium bejelentette, hogy a nyugat-európai állam, valamint több NATO-szövetséges lemond a Boeing E-7 Wedgetail típusú repülőgépek beszerzéséről - számolt be róla a Defense News.

A NATO több tagállama elhatározta, hogy frissíti az egyre inkább elavuló Boeing E-3A AWACS repülőgép-flottáját, azonban a közelmúltban jelentős hátrányos fejlemények történtek. Az Egyesült Államok 2025 júliusában kilépett a légtérellenőrző repülőgépek (Airborne Warning and Control System - AWACS) új generációs programjából, ami gyakorlatilag megsemmisítette a projekt stratégiai és pénzügyi kereteit. A hat érintett ország most alternatív megoldások után kutat, hogy pótolják a hiányzó képességeket.

A NATO jelenleg 14 darabos flottát üzemeltet a németországi Geilenkirchenben, ez jelenti a védelmi-biztonsági szervezet elsődleges légtérfigyelő képességét. A katonai repülőgépek viszont egyre korosabbak, 2035-ben elérik az élettartamuk végét.

Továbbra is elkötelezettek vagyunk amellett, hogy 2035 előtt más, csendesebb repülőgépeket üzembe helyezzünk. Az Egyesült Államok kivonulása azt is mutatja, hogy mennyire fontos a lehető legtöbb befektetés az európai iparba

- jelentette ki Gijs Tuinman holland védelmi államtitkár, kiemelve, a jelenlegi flotta legnagyobb problémáját, nevesen, hogy túl hangosak.

Az AWACS rendszerek nélkülözhetetlen szerepet játszanak a légtér védelmében és a légiműveletek koordinálásában. Júliusban Washington váratlan bejelentést tett, miszerint leállítja a Boeing E-7 Wedgetail programot, hivatkozva a növekvő költségekre és a folyamatos késésekre. Az Egyesült Államok úgy döntött, hogy inkább az E-2D Hawkeye repülőgépekbe fektet be, valamint a űrbeli képességekre helyezi a hangsúlyt.

Az európai országok számára kézenfekvő alternatívának ígérkezik a svéd Saab GlobalEye rendszere, amely iránt folyamatosan növekszik a nemzetközi érdeklődés.

Németország és Dánia is kifejezte érdeklődését a NATO mellett, különös figyelmet fordítva a berendezésre. Ez a rendszer egy Saab által fejlesztett radar és érzékelők kombinációján alapul, amelyeket egy Bombardier nagy hatótávolságú üzleti repülőgép fedélzetére integráltak.

Related posts