Természetesen! Íme egy egyedivé tett változat: **VEOL - Kacathalmok és takarékosság: Egy zöld javaslat a bolygó védelmére!** Ha idén egy dolgot szeretnél tenni a Földünkért, van egy környezetbarát ötletünk számodra!
Ha idén egy dolgot tehetne a bolygónk védelméért, akkor itt egy zöld tipp, amit érdemes megfontolni. Tulajdonképpen nem is kell sokat tennie: egyszerűen kerülje el, hogy a világ másik feléről rendelje meg a szükséges termékeket a nagy online platformokról! A Temu és hasonló cégek használata komoly környezeti terheket jelenthet. A szerkesztőségünkben is megoszlanak a vélemények ezzel kapcsolatban, de azt javasoljuk, hogy vegye figyelembe az alábbi szempontokat a felesleges vásárlások és a pazarlás elkerülésével kapcsolatban.
A környezetvédelem terén ismert magyar házaspár tagjaitól hallottam tanácsukat nemrégiben, és szöget ütött a fejembe egy gondolat. Azt mondják, azonnal tehetünk, nem is keveset a bolygónkért, ha nem vásárolunk az online kereskedelem óriásaitól a föld túloldaláról. A Temu és társai ugyanis - állításuk szerint - napi négyszáz tonna terméket reptetnek, és a légi közlekedés az egyik legjelentősebb károsanyag-kibocsátó. Ha ezt figyelembe vesszük és nem rendelünk a világ másik feléről, akkor sem biztos, hogy rosszul járunk és jó lehetőségeket hagyunk figyelmen kívül. Zöld karácsony olcsó ajándékok nélkül? Nem biztos, hogy le kell mondani az igazán kedvező ajánlatokról, ha nem távolról veszünk holmikat, s számos olyan esetről tudunk, amikor épp a szuperolcsónak tűnő vétel árát fizetjük meg drágán, csak nem rögtön.
Webáruházak és webshopok - manapság már teljesen természetes, hogy a vásárlás új formái körülöttünk bontogatják szárnyaikat, és ezek a megoldások nemcsak a kényelmünket szolgálják, hanem a környezet védelmét is szem előtt tartják. Az online kereskedelem terén azonban nem minden platform egyforma; jelentős eltérések figyelhetőek meg a megbízható és a kétes hirdetéseket közvetítő oldalak között. Szakmai elemzések alapján tudható, hogy a piacon domináló óriásvállalat több mint tízmillió terméket kínál, gyakran hihetetlenül alacsony árakon, miközben a működése veszteséges. Néhány közgazdász szerint ez a stratégiája lényege: a piaci részesedés növelése érdekében tudatosan lenyomja a versenytársak árait. Emellett az is kulcsszerepet játszik, hogy milyen távolságra helyezkedik el tőlünk az adott webshop.
Gondoljunk csak bele, miként lehet, hogy filléres ajánlatokkal áraszthat el minket az iparág egy-egy gigásza? Kivárásra játszik, a piac többi szereplőjének visszavonulására? Nem jól fizeti a távoli elmaradott térségekben dolgozókat? A termékek gyártóit nem minőségi áru előállítására ösztönzi? Tehát valaki mégiscsak megfizeti valószínűleg az olcsó áru árát? Sajnos lehet, hogy tulajdonképpen mindannyian, hiszen a bolygónk a közös életterünk.
Tényleg szükségünk van mindarra, amit az online kereskedelem óriásai olyan vonzó, szinte nevetséges áron kínálnak, és ingyen házhoz hoznak? Az "ingyen" kifejezés persze csalóka, hiszen valakinek mindig meg kell fizetnie az árát, ahogy azt már korábban említettük. Most pedig gondoljunk bele, mennyi felesleges kiadásra csábítanak minket a digitális piac szereplői, akik ügyes trükkökkel manipulálnak minket. Játékokkal, nyereményekkel próbálnak rávenni a vásárlásra, miközben szép lassan függőséget okoznak, vásárlásmániássá, boltkórossá alakítanak minket. De vajon tényleg ez adja meg az élet szépségét?