Orbán, Vucic és Hszi Csin-ping közös vonatozása is veszélybe kerülhet, ugyanis drámai mértékben emelkedtek a Budapest-Belgrád vasútvonal költségei, ráadásul műszaki kihívások is felmerültek. A projekt körüli nehézségek komoly aggodalmakat vetnek fel, és k

A Belgrád-Budapest vasútvonal magyar szakaszának átadása március 31-én lett volna esedékes, de a munkálatok nem készültek el időben. A Szabad Európa több, a beruházás részleteire rálátó forrása szerint az állam jelezte a kivitelező felé: június végéig kötbérmentesen elfogadják az alvállalkozói teljesítéseket. Ha ez teljesül, a fővállalkozó Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt.-nek további feladatai lesznek, hogy a műszaki átadásra sor kerülhessen. A tervek szerint ez november 30-án történhet meg.
A beruházás kezdeti kivitelezési szerződése körülbelül 470 milliárd forintra vonatkozott, azonban a költségek azóta drámaian megemelkedtek, és elérhetik a 800 milliárd forintot – számolt be róla a portál, több független forrás alapján. Emellett sikerült információkat szerezni a vasútvonal titkosított megvalósíthatósági tanulmányának részleteiről is.
A magyar vasúti szakasz építése jelenleg is folyamatban van, de a tervek szerint nyárra már befejeződik. A sínek lefektetése szinte mindenhol megtörtént, csupán néhány kisebb budapesti rész és a Kiskőrös közelében található Csengőd térsége maradt ki. Egy megbízható forrás szerint a felsővezeték is majdnem teljesen készen áll.
Korábban napvilágot látott, hogy július elején Hszi Csin-ping, a kínai elnök és pártfőtitkár, Aleksandar Vucic, a szerb elnök, valamint Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke közösen fognak végighaladni a Belgrád és Budapest közötti vasútvonalon. Bár a műszaki átadás még nem zajlott le, a pálya már készen áll arra, hogy egy előfutó szerelvény nyomában egy vonat végigfusson rajta.
A szerb szakasz ünnepélyes átadását eredetileg tavaly november 20-án tervezték a magyar határig, ám a tragikus események miatt ez a rendezvény elmaradt. A MÁV és az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) válaszában jelezte, hogy jelenleg nem áll szándékukban ilyen eseményt szervezni.
A kínai biztosítóberendezések telepítése folyamatosan folyik az állomásokon, ám a Szabad Európa értesülései szerint ezek "biztosan nem fognak működni - nem csupán az idei nyáron (még ha lesz is elnöki-pártfőtitkári-kormányfői vonatozás), hanem akár évekig". Ennek oka, hogy a berendezések nem rendelkeznek a szükséges működési engedéllyel az Európai Unió területén.
A források szerint a vonatbefolyásoló rendszer hiányában a Belgrád-Budapest vasútvonal magyar szakasza elmarad a szerb oldaltól. Szerbiában a kínai szerelvények akár 200 km/órás sebességgel is közlekedhetnek, míg Magyarországon még 160 km/órával sem tudnak majd haladni. A biztosítóberendezés hiánya azt is jelenti, hogy egy időben csak egy szerelvény haladhat majd két állomás között. A források ezt a műszaki szintet "botrányosan alacsony műszaki tartalomnak" nevezték egy ekkora, 800 milliárd forintos beruházás esetében.