Szinte semmi sem marad a Subotica-transz élményéből.

A Vajdasági RTV cikkében hangsúlyozza, hogy a több mint egy évszázados múltra visszatekintő Subotica-trans Utasszállító Vállalat, amely évtizedeken át szolgálta a szabadkaiakat, mára szinte eltűnik a Trans-Jug obrenovaci közlekedési vállalattal kötött koncesszió következtében. Ez a változás jelentős hatással van a helyi közlekedési szolgáltatásokra és a közösség életére.

Pontosabban, az idei üzleti terv alapján, amelyet a Városi Tanács elfogadott, és amelyet a képviselő-testületnek jóváhagyásra benyújtottak, az év végére a vállalatnál mindössze két munkavállaló marad, akik közül az egyik - a vezérigazgató.

A vállalat idei stratégiája az alaptevékenység folytatására összpontosít, amelyet az év első három hónapjában végeznek el, ezt követően pedig a státuszváltozásra készülnek. A munkatársak, akiknek száma meghaladja a 300 főt, végkielégítésre jogosultak. Az üzleti terv nem részletezi, hogy hány alkalmazottat érint az átszervezés, illetve milyen összegű kártalanítást kapnak. A Városi Tanács által jóváhagyott külön program keretében 15 millió dinárt különítettek el a szolidaritási támogatások kifizetésére. Az autóbuszpark eladásának és selejtezésének terve is szerepel a programban. Az értékesítésből több mint 100 millió dinár bevételre számítanak, míg 31,5 millió dinár folyna be a 10 autóbusz és a vállalat meglévő berendezéseinek bérbeadásából.

"A munkavállalók végkielégítése az elbocsátott dolgozók kezelésére vonatkozó program alapján történik, a koncessziós partnerségi szerződéssel összhangban, a helyi és elővárosi közlekedési feladatok elvégzésére vonatkozóan, amelyek Szabadka város területén elindulnak, és a státuszmódosításokkal kapcsolatosan, amelyek az év végére tervezettek. A szerződés alapján várható, hogy 2025 végére a vállalatnak összesen 2 munkavállalója lesz, beleértve a vezérigazgatót." - olvasható a tervben.

A Subotica-trans vállalatnál állásukat elvesztő munkavállalók számára új lehetőségek nyílnak a Trans-Jug obrenovaci vállalatnál, amely a legújabb közlekedési szolgáltató. A koncessziós okirat alapján a közlekedési feladatok ellátásához becslések szerint körülbelül a Subotica-transnál foglalkoztatott munkavállalók felére van szükség. Ez azt jelenti, hogy a jövőbeni alkalmazottak száma 158 főre csökkent, amelyből 115 fő sofőrként fog tevékenykedni.

A Városi Tanács a legutóbbi ülésén zöld utat adott a közlekedési szolgáltatóval kötendő szerződés-tervezetnek, amelyről a képviselő-testület a csütörtöki ülésén fog véglegesen határozni.

A becslések alapján a 15 évre vonatkozó koncesszió értéke túllépi a 15 milliárd dinárt. Ezen összeg és a jegybevételekből származó eltérés a költségvetés terhére kerül pótlásra. A Trans-Jug átveszi a városi és elővárosi közlekedést a Subotica-transtól, így új irányt adva a helyi közlekedési szolgáltatásoknak.

A szerződés hatálya nem terjed ki a helyközi, nemzetközi és szerződéses szállításokra, valamint a turisztikai ügynökségekre. Jelenleg még kérdéses, hogy ki és milyen módon veszi át ezeket a járatokat, és erre a kérdésre egyelőre nem született válasz.

A Vajdasági RTV felhívja a figyelmet, hogy a különösen a kisebbségek számára fontos Horgos, Magyarkanizsa, Kispiac, Orom közötti buszjáratok üzemeltetése egyelőre kérdéses. Tavaly szeptemberben már megszüntették a szomszédos Szegedre közlekedő nemzetközi járatot.

A Subotica-trans vállalat 1897-ben jött létre, és a jelenlegi működési formáját 1945 óta őrzi. Az utóbbi évek során, 2020 és 2022 között, a cég jelentős, több mint 200 millió dináros veszteséget könyvelhetett el. Ezzel szemben 2023-ra és 2024-re már sikerült közel 16 millió dináros nyereséget elérnie. A vállalat számára a városi költségvetésből több száz millió dinárnyi támogatás érkezett, amely hozzájárult a működésének fenntartásához.

Related posts