Hatalmas változások zajlanak az adókedvezményekkel járó, alacsony értékű juttatások terén.

Tavaly rekordnövekedést lehetett tapasztalni az úgynevezett juttatási piacon. A hazai vállalatok ugyanis egyre tudatosabban élnek a készpénzkímélő megoldásokkal, elsősorban a "csekély érték juttatásokkal". Mivel a csekély érték meghatározza az adófizetés mértékét, természetesen ez egy egzakt fogalom. A munkáltatók évente három alkalommal, egyenként a mindenkori minimálbér 10 százalékának erejéig honorálhatják a dolgozóikat - mesélte Fata László juttatási szakértő a Rewin Magyarország Kft, azaz e piac vezető szereplőjének május végi sajtóbeszélgetésén.
A kedvezményes adózású lehetőségek népszerűsége folyamatosan növekszik a hazai vállalati szektorban, ami tavaly drámai mértékű növekedést eredményezett: a kibocsátott, sokoldalúan felhasználható béren kívüli juttatási utalványok összértéke majdnem háromszorosára emelkedett az előző évhez képest. A piacvezető Rewin már 100 ezer felhasználót szolgál ki, több mint 4 ezer ügyfélvállalattól, és papíralapú vouchereiket 30 ezer kereskedelmi partnernél lehet beváltani. Fontos azonban megjegyezni, hogy az ügyfelek számára nem a felhasználási helyek száma a leglényegesebb, hanem az, hogy a számukra releváns elfogadóhelyeken tudják-e a juttatásokat érvényesíteni – mondta Ruga Róbert, a Rewin Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A jövőbeli kilátásokkal kapcsolatban nehéz pontos számokat mondani 2025-re, mivel a jutalombiznisz viszonylag koncentrált, és a harmadik-negyedik negyedév hagyományosan erősebb. Azonban a becslések szerint 2025-re körülbelül 25 milliárd forintnyi kibocsátott utalványra lehet számítani.
Fata László elmondta, hogy tavaly a vállalati szektorban 6 százalékkal nőtt a juttatások összértéke, de ezen belül ez a szegmens nagyon megugrott. Nem csoda, hiszen amennyiben
Egy cég 20 ezer forint nettó juttatást kíván biztosítani egy munkavállalójának. A hagyományos bérezési módszer esetén a munkáltatónak 33 980 forintot kellene kifizetnie, míg az alternatív rendszer alkalmazásával mindez csupán 26 608 forintot jelentene a cég számára.
Na de mennyi jutalmat lehet így adni? Azt mondtuk, hogy évente háromszor a minimálbér 10 százaléka adható ilyen juttatásként. A minimálbér 290 ezer forint, vagyis egy juttatás maximuma 29 ezer forint, ha ezt hárommal megszorozzuk, az háromszor 87 ezer forint, de mivel a szülőnek, a gyermeknek, a házastársnak, testvérnek is adható, ez multiplikálható, vagyis egy négyfős család esetén már érdemi pénz, közel 350 ezer forint is kiosztható így.
Fata László megjegyezte, hogy a magyar cafeteria-rendszerben az alacsony értékű juttatás stabilitása egy jelentős előny. Szerinte a hazai cafeteria-elemeken belül, mint például a lakhatási és oktatási kedvezmények, gyakran tapasztalható változás. A csekély értékű juttatás viszont meglehetősen kiszámítható: ugyan igényel némi adminisztrációt és nyilvántartást, de a tényleges átadás folyamata egyszerűen, aláírásos átadás-átvétellel lebonyolítható.
És vannak nagyon pozitív pszichológiai elemek, amelyek ha növelik a dolgozói elégedettséget, segíthetnek megtartani a jó munkaerőt, mert az új toborzás a megtartás - hallottunk egy munkaerőpiaci bon mot-t. Bár természetesen van olyan vezető, aki mindenben a pénzre, vagyis a bérre esküszik, az iskolakezdéshez, nőnapra, húsvétra, esetleg más apropóból adott csekély értékű juttatás akár motiválóbb is lehet a cégek alkalmazottjainak, mintha kicsit több pénz érkezik a számlára.
Eddig a munkavállalói juttatásokról esett szó, de fontos megemlíteni, hogy az utalványok széles spektrumú felhasználási lehetőségekkel bírnak. Két fő kategóriát emelhetünk ki: az üzleti ösztönzés céljából kiadott, célhoz kötött vouchereket és a szociális támogatás formájában nyújtott juttatásokat. Az utóbbi, amely adómentes, különösen népszerű a segélyszervezetek körében, mivel hatékonyan segíthet egy önkormányzat rászoruló lakóinak, vagy menekültek támogatásában. Ezek az utalványok élelmiszerekre, meleg ételre és higiéniai termékekre használhatóak, ugyanakkor nem fordíthatók alkoholra, cigarettára vagy szerencsejátékokra. Ráadásul, ahogy hallhattuk, sportversenyek, véradások és tanulmányi versenyek jutalmaként is remekül alkalmazhatóak.
A Rewin legjelentősebb növekedése nem a kisebb üzletágakban figyelhető meg, hanem...
a dolgozói juttatások ágazatban érte el, itt 100 százalékos volt tavaly a gyarapodás.
Az üzleti modell, amely Európában és Észak-Amerikában elterjedt, érdekes megközelítést alkalmaz a bevételszerzés terén. A juttatási cégek két forrást céloznak meg: egyrészt a munkáltatókat, akik igénybe veszik a rendszert, másrészt pedig azokat a beváltóhelyeket, amelyek a vouchereket elfogadják. Például a nagy élelmiszerláncok szinte mindegyike partnere ennek a rendszernek, így biztosítva a zökkenőmentes együttműködést és a kölcsönös előnyöket.
Ahogy Ruga Róbert is megosztotta velünk, nem csupán a vállalatok aránya nő, akik alkalmazzák ezt a rendszert, hanem a használat gyakorisága is emelkedik. Egyre több cég nem csupán évente egyszer, hanem már két-három alkalommal is kihasználja az ajándékutalványok adta lehetőségeket.