Megérkeztek a várva várt adatok, és sajnos nem a legjobb hírekkel szolgálnak – a kínaiak dominálják Európa piacait.

2025 júniusában az európai országokban 4,4 százalékkal csökkent az új autók forgalomba helyezése, ami azt jelenti, hogy összesen 1,25 millió új gépjármű került az öreg kontinens útjaira. Ezt a tendenciát a Jato Dynamics piackutató cég legfrissebb adatai támasztják alá.

Bár a kereslet összességében csökkent, a kínai autógyártók a nyár elején kiemelkedő hónapot zártak. Látványosan megnövelték piaci részesedésüket, miközben európai versenytársaiknak hátrányt okoztak ezzel.

Az elemzők elsősorban az ázsiai gyártók kedvező áraival és a villanyautók - melynek gyártásában a kínai cégek élen járnak - népszerűbbé válásával magyarázzák a sikert. A kínai vállalatok majdnem megduplázták részesedésüket az európai újautó-piacon: az 5,1 százalékos arányukkal gyakorlatilag utolérték az 5,2 százalékos piaci súllyal rendelkező Mercedes-Benzt.

Ráadásul ázsiai ország autógyártói 91 százalékkal több járművet adtak el az idei év első felében, mint az előző év azonos időszakában. Elsősorban a BYD, a Jaecoo, az Omoda, a Leapmotor és a Xpeng modelljeit vásárolták az európaiak.

A BYD 2025 első felében lenyűgöző, 70,5 ezer járművet értékesített, ami figyelemre méltó 311 százalékos növekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest.

A legfrissebb adatok szerint a Stellantis és a Tesla szenvedték el a legnagyobb veszteségeket az európai autópiacon az idei júniusban. A Stellantis piaci részesedése a tavalyi 16,7 százalékról 15,3 százalékra csökkent, míg a Tesla, amely egy éve még 2,4 százalékos részesedéssel volt jelen, 2025 júniusára várhatóan 1,6 százalékra esik vissza. Ezeket az eredményeket a Totalcar számolt be.

Az idei év első hat hónapjában az akkumulátoros elektromos autók eladása túllépte az egymilliós határt, ami 25%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Az összesen 1,19 millió eladott villanyautó 17,4%-os piaci részesedést képvisel. A Jato szakértői szerint a teljes autópiac visszaesését a tartósan magas újautó-árak, valamint az Európa és a világ más tájai közötti geopolitikai és gazdasági feszültségek okozzák, továbbá a COVID-19 utáni helyzet kihívásai is közrejátszanak.

Related posts