Elmélyedtem a motoros kultúra üzeneteiben, és rá kellett jönnöm, hogy tényleg joguk van az álláspontjukhoz.

Szombaton elindul a Motorozz munkába kampány, amelynek fő célja a motorozás népszerűsítése. Az esemény kezdete különleges, hiszen egybeesik a Motomia közlekedésbiztonsági nappal, amely a KTM Centrumban kerül megrendezésre. Csatlakozz te is, és fedezd fel a motorozás izgalmas világát!

A kampány sajtótájékoztatója valójában a Motomia -1. program szellemében zajlott, amelynek keretében Pócsik László, a SYM Centrum vezetője, Berzai Zsolt, alezredes a rendőrségtől, Mező János, a Motorrevü főszerkesztője, valamint Boczkó Gábor, a párbajtőrvívás világbajnoka osztották meg gondolataikat. A beszélgetés fókuszában a motorozás előnyei, a szükséges változtatások és a figyelembe veendő szempontok álltak.

A Motorozz munkába kampány keretében az alezredes megosztotta érdekfeszítő statisztikáit a motoros balesetekről. Elmondása szerint az utóbbi években a motoros balesetek száma arányaiban nagyon alacsony, és a jelenlegi trendek alapján folyamatosan csökken. Míg 2019-ben közel 1500 motoros baleset történt, tavalyra ez a szám már csaknem 1200-ra esett vissza. Érdemes megjegyezni, hogy ezeken a baleseteken a motorosok körülbelül felében ők maguk voltak a felelősek. Ezek a számok meglehetősen alacsonynak tűnnek, különösen figyelembe véve, hogy 2023-ra körülbelül 232 ezer motorkerékpár található az utakon.

A motorozás népszerűsége mellett számos érv szól, például a városi közlekedés hatékonysága. A motorosok gyakran hangsúlyozzák, hogy sokkal gyorsabban és könnyebben navigálhatnak a forgalomban, mint egy hagyományos autóval. Ráadásul a fogyasztásuk is figyelemre méltóan alacsony, a takarékos négykerekűekhez képest: jellemzően 1,5-2 liter üzemanyaggal beérik, így a robogókhoz viszonyítva is gazdaságos megoldást kínálnak. Érdekes megjegyezni, hogy a motorral közlekedők úgy vélik, hogy választásukkal akár nyolc méternyi dugót is képesek felszámolni a forgalomból. Bár ez a képet vonzóan festi, az autós közlekedők között is fellelhetőek árnyoldalak. Az autósok gyakran feszülten viszonyulnak egymáshoz, és sok esetben nem csupán a motorosokat, hanem saját magukat is kritizálják – mintha csak a skótok között tapasztalható versengés és feszültség tükröződne. A közlekedési kultúrában tehát nemcsak a motorozás előnyeit, hanem a közlekedők közötti konfliktusokat is érdemes figyelembe venni.

A sajtótékoztató során viszont nem derült ki, hogy ezt a feloldhatatlannak tűnő ellentétet hogyan szeretnék feloldani, ahogy az sem, hogy a kampánnyal szeretnének-e bevonzani az amúgy is motorozó tömegen kívül bárkit is, de a sajtótájékoztató alapján úgy éreztem, hogy nem, pedig legbelül reméltem, hogy mint friss, motorozni vágyó egyén kaphatok érdekes, hasznos információkat, de így jártam.

Related posts