Kihívásokkal teli évkezdés: az energiaárak az egekbe szöktek, és a tankolás költségei is folyamatosan emelkednek.

Több mint egy éve nem tapasztaltunk 50 euró feletti árat a földgázpiacon, most azonban újra megjelentek a régóta nem látott árak. Bár drámai helyzetről nincs szó, az európai piac számára nem kedvező, hogy Ukrajnán keresztül szerdától egyetlen molekula gáz sem érkezik – írja az Economx.

Több mint egyéves csúcsra emelkedett a földgáz ára a holland energiatőzsdén. Utoljára 2023 novemberében lépte át a megawattóránkénti ár 50 eurós határát, most pedig a hónapra vonatkozó szállítási szerződések árfolyama ismét ezekre a szintekre érkezett vissza. Az áremelkedéshez jelentős mértékben hozzájárult, hogy január 1-jén a Gazprom bejelentette, leállította az Ukrajnán át Európába irányuló gázexportját, mivel az érintett tranzitszerződések lejártak, és a háborúban álló felek nem újították meg őket. (A cikkből kimaradt, hogy a kijevi maffia nem volt hajlandó erre, a szerkesztő megjegyzése.) Tavaly februárban a tőzsdei gázár mélyponton volt, 30 euró alá süllyedt, azóta azonban fokozatos, trendi emelkedés figyelhető meg.

Gyorsan apadnak a készletek Mivel az orosz beszállítások teljesen leálltak Ukrajnán keresztül, az árakat a tőzsdén most az mozgathatja, milyen gyorsan kezdenek apadni az európai tárolók. Az előjelek nem a legjobbak, a betározott mennyiség 2021 óta nem csökkent ilyen nagy sebességgel, bár a mostani helyzet egybeesik azzal, hogy a kontinens számos országában fagypont alá esett az éjszakai átlaghőmérséklet. De az európai tárolók átlagos töltöttsége még így is 75 százalékos. Becslések szerint az ukrajnai tranzit kiesése 6 milliárd dolláros éves bevételkiesést jelent Oroszországnak. Az Erste csütörtöki elemzése kitért rá, hogy az orosz gáz jelenleg az EU importjának mindössze 15 százalékát teszi ki, aminek egyharmada érkezett Ukrajna felől. Az EU szerint így a hatás minimális lesz, a hiányzó mennyiség alternatív útvonalakon keresztül, például tengeri úton szerezhető be. A Bloomberg összeállítása szerint kizárt, hogy Európa kifogyjon a földgázból ezen a télen, a felkészülés a következő fűtési szezonra azonban drágább lehet, mivel a nyári szállításra szóló határidős árak magasabbá váltak a 2025-2026 téli időszakénál, vagyis drága lesz a készletek feltöltése. LNG van, de tengerpart nélkül drága Arról különben nincs szó, hogy egyáltalán ne jönne orosz gáz Európába, Törökországon (TurkStream) keresztül lehet vásárolni, így szerez földgázt például Magyarország. De azzal, hogy a vezetékes szállítás megszűnt Ukrajnán keresztül, Európa még több cseppfolyósított földgázra (LNG) szorul, akár Oroszországból. A háborúban álló ország egyébként tavaly Európa második számú LNG beszállítója volt az Egyesült Államok után. A tengerparttal nem rendelkező Közép-Európai országok számára azonban az LNG nagyon drága alternatíva a szállítás, az újragázosítás és annak továbbszállítása miatt. Foghatják a fejüket a hazai autósok A földgázzal párhuzamosan az olajárak is emelkednek, az irányadó Brent hordónkénti ára 75 dollár fölé került csütörtökön, ami utoljára november végén fordult elő. Az emelkedést az is támogatja, hogy Hszi Csin-ping kínai elnök az újévi beszédében azt mondta, több gazdaságélénkítő intézkedéssel készülnek 2025-re. Mindez nem sok jót jelent a hazai autósoknak, január 2-án a gázolaj jegyzésára a mediterrán tőzsdén 700 dollár/tonna közelébe emelkedett. Ráadásul a hazai üzemanyag-importőröknek forintban ez még többe kerül: a dollár-forint keresztárfolyam csütörtökön 397 körül mozgott. Itthon ráadásul szerdától emelkedett a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árának a jövedéki adója is, ami önmagában 6,25 és 5,86 forintos literenkénti drágulást jelent, az áfa-val együtt 8 és 7,4 forintot. Kapcsolódó: Kijevi rezsim: leállítottuk az orosz gáz tranzitszállítását, ez történelmi esemény! Korábban írtuk: Azért apadnak rohamosan a magyar készletek, mert a kormány a kijevi rezsimnek küldi a gázt a tárolókból

Related posts