A magyarországi Tesco vezetője egy jelentős bejelentést tett az árrésstop kapcsán, amely számos érdeklődőt vonzott. Az Agrárszektorhoz eljuttatott információk szerint a döntés célja, hogy támogassa a vásárlókat a megemelkedett élelmiszerárak világában, mi

Pálinkás Zsolt, a Tesco Magyarország vezérigazgatója, kifejezte aggodalmát az árrésstop piaci hatásai kapcsán, hangsúlyozva, hogy ez a szabályozás torzítja a versenyt és csökkenti a promóciós lehetőségeket. A vállalat számára ez havi egymilliárd forintos veszteséget jelent, miközben a gazdasági növekedés lassulása és a bérfeszültségek tovább bonyolítják a szektor helyzetét – írja a Pénzcentrum.

A kiskereskedelmi szektor továbbra is komoly kihívásokkal néz szembe Magyarországon - derült ki a portál Pálinkás Zsolt, a Tesco Magyarország vezérigazgatójával készült interjújából. Bár a hipermarketekbe kezdenek visszatérni a vásárlók, a fogyasztói bizalom még mindig alacsony szinten áll.

Ha így megy tovább, eltűnnek az akciók

A vezérigazgató figyelmeztetése szerint az árrésstop havonta egymilliárd forintos veszteséget generál a vállalat számára. A szabályozás hatására folyamatosan csökkennek a promóciós lehetőségek, ami különösen hátrányosan érinti az árérzékeny vásárlókat, akik az alsóbb jövedelmi kategóriákba tartoznak. Pálinkás Zsolt véleménye szerint az árrésstop ugyan valamivel kedvezőbb megoldás, mint a korábbi árstop, de még mindig egyenlőtlenül sújtja a kereskedelmi szektort. Mint hangsúlyozta,

Megfigyelhető, hogy az árrésstop bevezetését követően a piacon egyre inkább eltűnnek az akciós ajánlatok bizonyos termékek esetében. Bár a vásárlók észlelhették az alapárak csökkenését, a háttérben megszűnt az az árverseny, amely sokak számára kulcsfontosságú volt.

A gazdasági környezet továbbra is kihívásokkal teli. Bár 2024-ben némi előrelépés tapasztalható a 2023-as évhez képest, a szektor még mindig messze van a 2019-es szinttől. A reálbérek növekedése eddig csupán részben tükröződik a fogyasztásban; a felső jövedelmi csoportok és a középosztály tagjai között van némi lehetőség a költések növelésére, de a sokakban feszülő bizonytalanság miatt sokan inkább a kivárás mellett döntenek. Jelenleg a háztartások körülbelül 40%-a még mindig hónapról hónapra él, anélkül hogy elegendő megtakarítással rendelkezne.

A béremelések terén a vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a minimálbér emelése komoly nyomást gyakorol a szektorra, különösen, mivel ehhez nem társul megfelelő volumenbővülés. „Nem lehet fenntarthatóan megvalósítani ekkora növekedést anélkül, hogy ne legyen mögötte volumenbővülés” - tette hozzá. A Tesco idén körülbelül 9%-os béremelést alkalmazott az áruházi munkavállalóknál, és június 1-jétől 25%-kal emeli a cafeteria keretet.

A sajátmárkás termékek előretörését illetően Pálinkás Zsolt elmondta, hogy bár elértek egy magas bázist, az árrésstop rövid távon a márkatermékeknek kedvez, mivel alapáruk kedvezőbb lett. Ugyanakkor a márkatermékek iránti keresletet mozgató akciók eltűnése miatt közép- és hosszútávon várhatóan újra a sajátmárkás termékek kerülnek előtérbe.

A betétdíjas visszaváltási rendszer (DRS) bevezetésével kapcsolatban a vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a Tesco fontos szerepet játszott a projekt elindításában, és jelentős, több milliárd forint értékű befektetést eszközölt a rendszer fejlesztésébe. Érdekes, hogy a vásárlók körülbelül 80-85%-a a visszaváltott pénzt a Tesco üzleteiben költi el, ami kedvezően befolyásolja a cég forgalmát.

A jövőt illetően Pálinkás Zsolt legfőképpen a kiszámíthatóságban látja a lehetőségeket. Kifejtette, hogy...

Szeretném, ha olyan gazdasági környezet venné körül az életünket, amely stabilitást és kiszámíthatóságot nyújtana. Végső soron ez az alap, amelyre valóban érdemes lenne építkezni: a kiszámíthatóság. Jelenleg úgy tűnik, hogy ez a tulajdonság a legnagyobb hiánycikk a piacon.

Related posts