Félmilliárd forintos gigabírságot szabtak ki a magyarok legnépszerűbb hirdetési platformjára: a vártnál jóval magasabb költségekkel kellett szembenéznetek! - Pénzcentrum
550 millió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Használtauto.hu Kft.-t, mert a Magyarországon piacvezető online gépjármű hirdetési oldal korábbi üzemeltetője - a külföldi tulajdonú Adevinta Classified Media Hungary Kft. - visszaélt a gazdasági erőfölényével. A cég az üzleti ügyfelei számára több éven keresztül olyan előfizetéses hirdetési csomagot működtetett, ami, exkluzivitást tartalmazó kikötése miatt akadályozta, hogy az üzleti hirdetők versenytárs oldalakon is hirdessenek. Ezzel a norvég érdekeltségű vállalkozás szándékosan visszafogta a versenyt az érintett piacon, ami a magyar fogyasztók, hirdetők számára magasabb árakat eredményezhetett.
A Gazdasági Versenyhivatal 2021 decemberében indított versenyfelügyeleti eljárást a Használtautó.hu weboldalt akkoriban üzemeltető, norvég érdekeltségű, egy multinacionális csoporthoz tartozó Adevinta Classified Media Hungary Kft.-vel (Adevinta) szemben, gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalmának feltételezett megsértése miatt. A GVH észlelte, hogy az Adevinta által 2018. április 1-jétől alkalmazott ún. "exkluzív csomag" alkalmas lehet a versenytársak kiszorítására vagy piacra lépésük akadályozására. Az ügyet a nemzeti versenyhatóság kettős (magyar és uniós) jogalapon indította meg.
Az eljárásban a GVH kiterjedt adatgyűjtést végzett, és komplex (jogi és közgazdasági) elemzést folytatott le a nagy számú bizonyítékot tartalmazó, széleskörű iratanyag alapján. Megjegyzendő továbbá, hogy az eljárás alá vont vállalkozás számos alkalommal kért határidőhosszabbítási lehetőséget 1-1 beadványa elkészítésére, önmagában ez jelentősen meghosszabbította az eljárás időtartamát.
Az ügy szempontjából fontos körülmény, hogy a hasznaltauto.hu platform a magyar online gépjármű apróhirdetési piacon hosszú ideje a legnagyobb, megkerülhetetlen szereplő. Az oldal piaci részesedése minden mutató szerint tartósan legalább 70%-os volt a vizsgált időszakban.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) nyilvánosságra hozta, hogy az Adevinta exkluzív csomagjának bevezetésével két fontos lépést tett a piaci verseny korlátozása érdekében. Először is, jogilag megakadályozta a kereskedők számára, hogy más platformokon párhuzamosan hirdethessenek, ezzel egy kizárólagossági kikötést alkalmazva. Másodsorban pedig lehetőséget biztosított az automatikus és ingyenes áttöltésre egy másik, általa működtetett népszerű apróhirdetési oldalra, a Jófogás Autóra. Ezzel az Adevinta egyedülálló módon elégítette ki a több platformon való hirdetés iránt érdeklődő ügyfelek igényeit, miközben csökkentette a versenytársak piacra lépési lehetőségeit. Az exkluzív csomag bevezetése ráadásul egybeesett több versenytárs oldal indulásával, ami még inkább hangsúlyozza a helyzet komolyságát.
A GVH a bizonyítékok elemzése alapján megállapította, hogy az exkluzív csomaggal az erőfölényben lévő Adevinta egy olyan piacon, ahol a verseny eleve korlátozottan érvényesült, szándékoltan tovább nehezítette a versenytársak piachoz való hozzáférését. A cég üzleti magatartása ezáltal alkalmas volt a versenytársak kiszorítására, a versenyen alapuló piaci folyamatok kibontakozására, illetve szándékosan gyengítette a potenciális belépők azon képességét, hogy versenykényszert gyakoroljanak az erőfölényben lévő vállalkozásra.
A GVH Versenytanácsa végső megállapítása szerint az Adevinta az exkluzív csomagok bevezetésével és alkalmazásával indokolatlanul akadályozta a piaci belépést, valamint versenytársai számára hátrányos piaci helyzetet teremtett, ezzel visszaélve gazdasági erőfölényével. Ez a magatartás nem csupán a magyar jogszabályokat, hanem az európai uniós versenyjogi normákat is sértette. Ennek következményeként a GVH Versenytanácsa 550 millió forintos bírságot szabott ki az Adevinta jogutódjára, a hasznaltauto.hu platformot üzemeltető Használtautó.hu Kft.-re, 2023 őszétől. A bírság mértékét az indokolta, hogy a megállapított jogsértés hosszabb időn keresztül, több éven át tartott, miközben az érintett cég jelentős bevételre tett szert az adott időszakban. A GVH Versenytanácsa enyhítő körülményként figyelembe vette azt is, hogy az Adevinta az eljárás kezdeményezése után leállította az exkluzív csomagok értékesítését.
Az ügy kapcsán a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hangsúlyozza, hogy a piacon erőfölényben lévő vállalatoknak fokozottan figyelniük kell üzleti és kereskedelmi tevékenységeikre. Fontos, hogy ne gátolják a potenciális versenytársak belépését a piacra, és ne hozzanak létre indokolatlanul kedvezőtlen helyzetet a versenytársaik számára. A fair versenykörnyezet fenntartása érdekében elengedhetetlen a gondos és felelős magatartás.





