Íme a legújabb, legbiztonságosabb autók a piacon: egy népszerű modell meglepő módon gyengén teljesített a törésteszteken - Pénzcentrum.
Az Euro NCAP 2024-es tesztjein 38 autómodellt vizsgáltak, melyek közül 27 érte el a maximális ötcsillagos minősítést. Kiemelkedően szerepelt többek között a Mercedes E-osztály, az Audi Q6 e-tron és a kínai Zeekr X, amelyek a biztonság terén a legjobb eredményeket produkálták. Ezzel szemben a Dacia Duster és a Ford Tourneo Courier jelentős hiányosságokat mutatott, különösen a gyalogosvédelem és a biztonsági asszisztensek terén. Az eredmények azt mutatják, hogy a gyártók komolyan veszik a biztonságot, de vannak még fejlődési lehetőségek.
Az új autók biztonsági fejlesztései folyamatosan zajlanak, de a tökéletességhez vezető úton még van mit javítani. Az Euro NCAP rendszeresen teszteli a különböző modellek teljesítményét, hogy azonosítsa a kiemelkedő teljesítményű autókat és a még fejlesztésre szoruló területeket. Az Euro NCAP küldetése az autók biztonságának fokozása, hogy az utasok, valamint a közlekedés egyéb résztvevői minél kisebb sérülésveszélynek legyenek kitéve. Hosszú távú céljuk a "Vision Zero" megvalósítása, amely arra törekszik, hogy Európában ne történjen közlekedési haláleset.
A Német Autóklub összegzése szerint 2024-ben az Euro NCAP összesen 38 modellt tesztelt. Ezek közül tíz kínai gyártóktól, kilenc német autógyártóktól származik, a többi modell Franciaországból, Olaszországból, az USA-ból, Japánból és Dél-Koreából érkezett. A kínai Zeekr X és Zeekr 001 modellek a Geely konszernhez tartoznak, és egyelőre csak néhány európai országban kaphatók. Hasonlóan kevéssé ismert a szintén kínai SAIC-hoz tartozó Maxus márka, illetve újdonságnak számít Európában a Changan Deepal S07 modellje.
A vizsgált modellek közül 27 kiemelkedő, ötcsillagos értékelést kapott, míg hat modell négy csillagot, öt pedig három csillagot tudhat magáénak.
A legkiemelkedőbb teljesítményt a Mercedes E-osztály, a kínai Zeekr X elektromos autó, valamint az Audi legújabb elektromos SUV-ja, a Q6 e-tron mutatta.
A Mazda CX-80, a VW Passat és a Maxus eTerron 9 szinte azonos szintű biztonságot nyújtanak, így mindhárom modell kiemelkedett a teszteken. Ezen kívül számos más ötcsillagos minősítéssel büszkélkedő kínai autó is elérhető a piacon, amelyek szintén figyelemre méltó védelmet kínálnak az utasok számára.
A gyalogosvédelem terén különösen jól teljesített két Subaru modell. A Deepal S07 az utasvédelemben a tesztkritériumok 95%-át teljesítette. A kisautók általában hátrányban vannak a célközönség árérzékenysége miatt. Az egyetlen modell, amely öt csillagot kapott a Lexus LBX, amely mind az aktív, mind a passzív biztonság terén a legjobbak közé tartozik.
A Ford Tourneo Courier és Custom modellek továbbra is jelentős fejlesztésekre szorulnak, különösen a biztonsági asszisztensek vonatkozásában. Ezen kívül a Jeep Avenger és a Dacia Duster is komoly hiányosságokkal küzd a gyalogosvédelem terén. A legfrissebb eredmények 2024-ből:
Az Euro NCAP célja, hogy a biztonsági technológiai fejlődés ne álljon meg, ezért időről időre szigorítják a tesztkritériumokat. Legutóbb 2023-ban történt ilyen változás. Különösen a gyalogosok és kerékpárosok védelme érdekében emelték az elvárásokat: a maximális pontszám eléréséhez már 70%-ot kell teljesíteni az eddigi 60% helyett. Az új tesztszcenáriók nehezebb feltételeket tartalmaznak mind a passzív biztonság, mind az asszisztensrendszerek terén.
Az öt csillag csak akkor érhető el, ha az asszisztensrendszerek jelentősen hozzájárulnak a balesetek elkerüléséhez vagy a következmények enyhítéséhez.
A szigorítások új irányelveket hoznak az autók biztonságosabb működése érdekében. Az egyik fontos elem, hogy a járműveknek képesnek kell lenniük érzékelni a kanyarodási helyzeteket, és az azokból eredő potenciális veszélyeket is észlelnie kell. A "Dooring-teszt" során azt vizsgálják, hogy az autó megfelelően figyelmezteti-e a kiszálló utasokat a hátulról érkező kerékpárosokra, vagy akár megakadályozza-e az ajtó kinyitását, ha veszélyt észlel. Ezen kívül fontos szempont az is, hogy amennyiben egy jármű vízbe kerül, az ajtók és ablakok mennyi ideig maradnak nyithatók, hogy a bent ülők biztonságosan el tudjanak hagyni a járművet.
A 2020-as évtől kezdődően folyamatosan kutatják, hogy az autók ütközéskor hogyan reagálnak egy másik járműre. Az olyan merev vagy masszív karosszériaszerkezetek, amelyek az utasok védelmét előtérbe helyezik, gyakran a baleset másik résztvevőjének kárára történő védelmet jelentenek, ami pontlevonásokhoz vezethet.