Az új autók egyre inkább a veszélyesség határvonalán egyensúlyoznak. Ennek hátterében több tényező áll.

Egy független biztonsági szervezet súlyos aggályokat fogalmazott meg az új autók biztonságával kapcsolatban. Felhívják a gyártók figyelmét, hogy sürgős lépésekre van szükség a helyzet javítása érdekében.
Figyelemre méltó jelenség bontakozik ki az új személyautók piacán, ahogy azt az Euro NCAP legfrissebb jelentése is mutatja. Az utóbbi egy évtized során az Európában eladott járművek átlagos tömege 100 kilogrammal gyarapodott. Ez a növekedés elsősorban a SUV modellek folyamatosan növekvő népszerűségének tudható be, amelyek 2024-re már az új autók értékesítésének 54%-át képviselik a kontinensen.
Az Euro NCAP (Európai Új Autóértékelő Program) hangsúlyozza, hogy az autók méretének és súlyának folyamatos növekedése komoly biztonsági kihívás elé állítja a közlekedés résztvevőit. Noha a nagyobb járművek általában jobban védik utasaikat, ugyanakkor a balesetek során súlyosabb sérüléseket okozhatnak más közlekedőknek.
Az autók töréstesztjeit végző független biztonsági szervezet 2020-ban bevezette az úgynevezett MPDB-tesztet, amely a modern autóbiztonság új dimenzióját nyitja meg. Ez a teszt a valóságos közlekedési baleseteket szimulálja, ahol nem egy statikus akadálynak ütközik az autó, hanem egy mozgó, 1400 kg súlyú járművet utánoz, amely a frontális ütközéseket modellezi. A teszt során mindkét autót 50 km/h sebességre gyorsítják fel, és a két jármű 50%-os átfedéssel ütközik egymásnak, így a feltételezett baleset körülményei a lehető legreálisabbak.
Ez a vizsgálat nem csupán az utastér biztonságára összpontosít, hanem azt is elemzi, hogy mennyire "agresszíven" viselkedik egy autó más járművekkel szemben. Például az Audi Q5 és a Volkswagen Tayron kiemelkedően védik a benn ülők biztonságát, mégis büntetőpontokat kaptak, mivel túlzott kockázatot jelentenek egy kisebb jármű számára.
Ez nem csupán egy szokványos helyzet: a BMW iX, a Land Rover Defender és a Polestar 2 is gyenge teljesítményt nyújtottak a kompatibilitás szempontjából. Ugyanakkor érdemes megemlíteni a pozitív példákat is, mint például a Mazda CX-60 és CX-80, ahol kifejezetten figyelmet fordítottak arra, hogy ne csak az utasok biztonságát fokozzák, hanem a tö többi közlekedőt is jobban védjék.
Ha egy autó szerkezete túl merevnek és agresszívnak bizonyul, az frontális ütközéskor fokozott veszélyt jelenthet a másik félre. A tesztek során a gyenge kompatibilitást pontlevonással büntetik, ezzel ösztönözve a gyártókat arra, hogy fejlesszék a járművek energiaelnyelő és terheléselosztó szerkezeteit.
Az Euro NCAP felhívja a gyártók figyelmét, hogy járműveik tervezésekor ne csupán saját utasaik védelmét tartsák szem előtt, hanem törekedjenek arra is, hogy más közlekedőket ne veszélyeztessenek aránytalan módon. A végső cél pedig nem más, mint egy biztonságosabb és felelősségteljesebb autózási kultúra kialakítása mindenki számára.
A Vezess korábban már foglalkozott azzal a kérdéssel, hogy vajon miért érezzük úgy, hogy az új autók számára nem maradt elegendő hely.