Drámai hanyatlás: Európában meredeken csökken a Tesla értékesítése.

A Tesla helyzete Európában nem éppen rózsás, és több ok is hozzájárulhat a forgalom csökkenéséhez.

A januári autóeladási adatok megérkeztek több európai országból, és nem festenek túl fényes képet a Tesla számára. Az eladások Franciaországban, Németországban és az Egyesült Királyságban is meredeken zuhantak, pedig ezek a jóléti országok kulcsfontosságú piacok a vállalat elektromos járművei számára. A jelentős pénzügyi veszteség után ez egy újabb probléma, amellyel az autógyártónak szembe kell néznie.

Míg 2024-ben a Tesla európai eladásai körülbelül 13 százalékkal csökkentek, az idei év eddigi adatai még drámaibb visszaesést jeleznek. Franciaországban az új Tesla-modellek értékesítése 63 százalékkal csökkent, miközben az ország általános autópiaca csupán 6 százalékkal zsugorodott, az elektromos járművek eladásai pedig alig 0,5 százalékos csökkenést mutattak. Németország már 2024-ben is nehéz terepnek bizonyult a Tesla számára, hiszen itt a 41 százalékos visszaesés a vállalat európai veszteségeinek jelentős részét tette ki.

Ehhez képest különösen fájdalmas lehet, hogy idén januárban a vállalat németországi eladásai drámai mértékben, 59 százalékkal csökkentek. Az Egyesült Királyságban a helyzet valamivel kedvezőbb, itt 12 százalékos visszaesést tapasztaltak, ám az országban az akkumulátoros elektromos autók iránti kereslet összességében 35 százalékkal nőtt 2024 januárjához viszonyítva. A piac tehát bővül, de a Tesla részesedése folyamatosan csökken. Ráadásul a vállalat egyetlen modellje sem került be a brit eladási lista első tíz helyezettje közé, ami korábban gyakori jelenség volt. Ennek egyik oka talán az, hogy a Tesla jelenleg csupán két modellt kínál a legtöbb piacon. A skandináv országokban is hasonló drámai csökkenés figyelhető meg: Svédországban 44, Norvégiában 38, míg Hollandiában 42 százalékkal estek vissza az eladások.

A Tesla szűk és viszonylag elavult modellválasztéka kétségtelenül hozzájárul a gyenge európai piaci teljesítményhez. A vállalat egyértelműen abban bízik, hogy az újonnan frissített Model Y crossover képes lesz növelni a forgalmat a bemutatótermeikben. Ugyanakkor az amerikai piacra tervezett Cybertruck nem kínál megoldást erre a problémára, mivel a robosztus acélborítású pickup túlméretezett és nehéz ahhoz, hogy a hagyományos jogosítvánnyal rendelkező vezetők használhassák. Ezen kívül, az európai közlekedési előírásoknak sem felel meg, ami tovább bonyolítja a helyzetet.

Elon Musk viselkedése jelentős hatással van a Tesla európai megítélésére. Az utóbbi időszakban a cég vezetője többször is aktívan beleszólt az európai politikai diskurzusba, és nyíltan kiállt szélsőjobboldali eszmék mellett, ami sokakban ellenérzést keltett. Úgy tűnik, hogy az európai vásárlók egyre kevésbé tolerálják Musk provokatív megnyilvánulásait, és ez a Tesla autóinak eladásaira is erőteljesen kihat. A vásárlók figyelme nem csupán a termékek minőségére irányul, hanem a gyártó vállalat etikai és politikai állásfoglalásaira is.

Related posts