A Toyota is csatlakozott a trendhez, és jelentős lépést tett a hagyományos, nagy teljesítményű motorokkal kapcsolatban.

A szigorodó emissziós normák, a törekvés a minél csekélyebb fogyasztásra abba az irányba mozdítja el a Toyota mérnökeit is, hogy kisebb lökettérfogatú, a teszteken jól szereplő motorokat tervezzenek. Ez nem túl megnyugtató hír a régi, megbízható technikákat előnyben részesítő autósoknak, azt pedig csak a jövő mondja meg, hogy ezek az új motorok hogy teljesítenek majd.

A Toyota nagy lökettérfogatú, hat- és nyolchengeres motorjai nálunk inkább műszaki érdekességnek számítanak, de például az észak-amerikai piacon nagyon népszerűek. Ezek a motorok azonban elérték azt a határt, ahol már nem fejleszthetők tovább, mert a szigorodó emissziós normák miatt forgalmazásuk nem lehetséges.

A Toyota a Föld piacain összesen mintegy nyolcszáz különböző motort vagy motorváltozatot kínál az ügyfeleknek. E mögött a hatalmas szám mögött igazi gyártási, logisztikai és készletezési rémálom van, amit szeretne csökkenteni a japán gyártó. Így a jövőben a Toyota tizenhét erőforrást - és azok különböző piacokra és törvényi előírásokra optimalizált változatait - fog majd forgalmazni.

A nagy átalakulás első kézzelfogható eredménye a Toyota és Lexus modelljeiben megjelenő 2,4 literes Dynamic Force turbómotor. Ez a négyhengeres motor a korábbi V6-osokat váltja ki, és például Észak-Amerikában olyan ikonikus modellekben találkozhatunk vele, mint a történelmi Crown szedán, a Tundra és a Tacoma pick-up. Nem meglepő, hogy az új 2,4-es motor a termékpaletta csúcsán helyezkedik el, hiszen már a tervezésénél figyelembe vették, hogy öntöltő és plug-in hibrid rendszerek szerves részét képezze. Az erőforrás nemcsak az elektrifikáció terén, hanem a legújabb műszaki innovációkkal is fel van vértezve.

A D-4S befecskendezési rendszer kétlépcsős megközelítést alkalmaz, amely során a közvetlen befecskendezés mellett a szívócsőbe is juttat üzemanyagot. Ez a kombináció lehetővé teszi a teljesítmény és a hatásfok növelését, azonban nem mentes a hátrányoktól: a közvetlen befecskendezés tapasztalatok szerint gyakran karbonlerakódások kialakulásához vezet a szelepeken. Ezek a lerakódások jelentősen rontják a motor teljesítményét és emissziós értékeit, sőt, hosszú távon akár a motor élettartamát is veszélyeztethetik. Azonban a Toyota innovatív megoldása révén, amely a szívócső-befecskendezést is integrálja, a karbonlerakódások problémája várhatóan minimalizálható. A szívócsőből érkező üzemanyag ugyanis tisztító hatással bír, így megakadályozza a lerakódások kialakulását, garantálva ezzel a motor optimális működését.

A 2,4 literes turbómotor 340 lóerős, a turbó miatt nagyobb a nyomatéka, mint a korábbi 3,5 literes V6-os szívómotoroknak. Emellett a motor komfortosabban is vezethető, mert a nyomatékcsúcs kisebb fordulatszámnál érkezik, a kevesebb henger pedig a fogyasztásra van jó hatással.

A magyar piacon a Lexus RX500h egy figyelemre méltó 2,4 literes turbómotorral debütált. Ezzel a hibrid rendszerrel párosítva a 2,2 tonnás SUV összteljesítménye 371 lóerőre rúg. A gyorsulás 100 km/órára mindössze hat másodperc körüli időt vesz igénybe, ami lenyűgöző teljesítmény egy ilyen méretű járműtől. Ráadásul a modell átlagfogyasztása csupán nyolc liter, ami kiemelkedő hatékonyságot biztosít a kategóriájában.

Related posts