A Pozsony megyei magyar középiskolák helyzete jelenleg stabil, és nincsenek közvetlen fenyegetések a működésükre. | ma7.sk

Tavaly nyáron az oktatási minisztérium bejelentette, hogy célja a középiskolák hálózatának optimalizálása. Ennek hátterében az áll, hogy számos intézmény már most is komoly nehézségekkel küzd a fennmaradásért. A miniszter hangsúlyozta, hogy az optimalizálás elmaradása csak tovább rontaná a középiskolák helyzetét. Tomáš Drucker, a tárca vezetője rámutatott, hogy Szlovákiában több mint nyolcvan középiskola van, ahol a diákok száma nem haladja meg a 100 főt.
A miniszter szerint a megoldást a kisebb oktatási intézmények összevonása jelentené. Az intézkedés a magyar tanítási nyelvű, illetve kétnyelvű középiskolák közül is többet érint. A minisztérium tervei szerint a 2025/2026-os tanévet már az új hálózattal indítanák el. A középiskolákkal kapcsolatos jelenlegi helyzetről és az esetleges összevonásokról Pozsony megyében Neszméri Tünde megyei képviselőt kérdeztük.
Neszméri Tünde nyilatkozata szerint Pozsony megyében két magyar nyelvű középfokú oktatási intézmény működik, amelyeket a megyei önkormányzat tart fenn. Az egyik ezek közül a pozsonyi Duna utcai Magyar Tannyelvű Alapiskola és Gimnázium, amely jelenleg zökkenőmentesen működik, és remélhetőleg a jövőben sem fog gondot okozni a diáklétszám tekintetében.
A statisztikai adatok szerint az oktatási intézmény diáklétszáma évről évre nő, a 2014/15-ös tanév 369 fős diáklétszámával összehasonlítva a 2023/24-es tanévben 460-ra növekedett az intézményben tanuló diákok száma.
"Az alapiskolai évfolyamok diáklétszámát nehezebb befolyásolni, hiszen az nagyrészt a demográfiától függ, a középiskola - gimnázium iránt pedig, mivel az színvonalas oktatást nyújt, nagy az érdeklődés. Általában inkább túljelentkezés van, és nem is tudnak mindenkit felvenni, de ennek a túljelentkezésnek köszönhetően az iskola jövője biztosítva van, s valószínűsíthető, hogy ez a trend meg is marad" - fűzte hozzá a képviselő.
A megyei fenntartású középiskolák közül az egyik Szencen található, a Szenci járásban. Ez az intézmény közgazdasági és pedagógiai szakközépiskolaként működik, így helyi fiatalok számára kínál lehetőségeket a jövőbeli karrierjük megalapozására.
A statisztikai adatok világosan mutatják, hogy az intézmény diákjainak száma folyamatosan növekszik. Míg a 2014/15-ös tanévben mindössze 98 tanuló járt ide, addig a 2023/24-es tanévben már 165 diák választotta ezt az iskolát. Ez a tendencia jól tükrözi az intézmény iránti fokozódó érdeklődést és megbecsültséget.
Bár a létszám nem éri el a minisztériumi dokumentumokban említett 200 fős küszöböt, az intézmény mégis biztonságban van. "Ebben az intézményben jelentős átalakulások zajlanak. Az óvodapedagógia és a logisztika szak, amelyek már évek óta sikeresen működnek, mellett mostantól lehetőség nyílik pedagógiai asszisztens szakra is jelentkezni. Ez egy négyéves, érettségivel záruló képzés" - mondta a képviselő. Hozzátette, hogy ami igazán figyelemre méltó változást hoz, az a gimnáziumi részleg korábbi megszüntetése, amelyet a megye előrelátó módon hajtott végre. Ennek célja többek között az volt, hogy elkerüljék a konfliktusokat a pozsonyi Duna utcai gimnáziummal.
- mondta Neszméri Tünde, hozzáfűzve, a szenci magyar gimnáziumban évek óta alig volt diák, ezért lépték meg ezt a lépést.
"A felmérések is azt mutatták, hogy a szenci gimnázium iránt nem volt nagy érdeklődés, Pozsony is közel van, a Nagyszombat megyéhez tartozó galántai gimnázium is elérhető közelségben van, és Somorja sincs messze. Azok számára a szenciek számára tehát, akik gimnáziumban szeretnének továbbtanulni, vannak viszonylag közeli lehetőségek, ezért léptük meg ezt a lépést" - mondta. Hozzátette, mivel azonban a szenci iskola esetében módosításról van szó, a törvény értelmében az iskolát meg kell szüntetni és újraalapítani ahhoz, hogy ezek a folyamatok végbemehessenek - bár a minisztérium azt ígérte, egyszerűsíteni fogják ezt a folyamatot.
- magyarázta a képviselő.
A minisztérium álláspontja az, hogy a megyei önkormányzatoknak kell meghatározniuk, mely iskolák fúziójára van szükség, illetve hogyan lehet a középiskolai hálózatot hatékonyabbá tenni. "A Pozsony megyei önkormányzat már korábban is elkezdte azokat az intézményeket összevonni, ahol azonos szakmai képzések zajlottak. Például, ha egy városrészben két különböző szakközépiskola működött, mindkettő fodrászképzést nyújtva, akkor ezeket fokozatosan egyesítettük. Az ülés során is lesznek ilyen jellegű szavazások, azonban ezek kizárólag a szlovák nyelvű középiskolákat érintik. Minden esetben indokolt, hogy ne működjenek párhuzamosan, egymáshoz közel azonos képzést kínáló intézmények" – tette hozzá a képviselő.
A két magyar tanítási nyelvű középiskola Pozsony megyében tehát egyelőre nincs veszélyben.
"Szerencsére a döntést a megyei önkormányzat hozza meg, s a megye jelenlegi vezetése elfogadja azt a helyzetet, hogy azokat a szakokat, amelyeket ezek az iskolák nyújtanak, máshol nem lehet a megyében magyarul tanulni, sőt pedagógiai asszisztens és logisztika szak magyar nyelven az országban sem tanulható máshol. Másrészt ez a két magyar tanítási nyelvű középiskola színesíti is a régiót" - zárta Neszméri Tünde megyei képviselő.